Thuiswerken in verbinding: 7 tips
Nu we grotendeels en langdurig thuiswerken is het moeilijk om verbinding te voelen met je collega’s. Je ontmoet elkaar online voor overleg, maar je mist de gewone interactie, het praatje bij de koffiemachine, de humor, de informele ontmoeting op de gang. Voordat je het weet werk je alsmaar door zonder een gevoel van contact. Dat doe je op kantoor toch ook niet? 7 tips voor thuiswerken in verbinding.
De voordelen van thuiswerken kennen we nu wel: minder reistijd, een flexibele dagindeling, meer tijd voor je gezin. Maar om lekker te werken hebben we verbinding nodig met collega’s. Het is de moeite waard om daar tijd in te investeren, ook online. Onderzoek toont aan dat thuiswerken op termijn leidt tot minder betrokkenheid, stress en gevoelens van isolatie. Verbinding vergroot je werkplezier en het gevoel van onderling contact.
1. Zorg dat je goed in beeld bent
Zorg dat jij en je collega’s goed in beeld zijn: richt de camera op ooghoogte (leg een boek onder je laptop!), gebruik goede verlichting, breng je handen in beeld – want daar praat je ook mee. Zit in een wakkere houding: dat is goed voor je rug en het stimuleert jou en je collega’s om helemaal aanwezig te zijn. Bekijk hier meer tips voor thuiswerken met de focus op fysiek aanwezig zijn.
2. Merk op wat je ziet
Soms zie je details van de werkruimte waarin de ander aan het werk is. Misschien zie je een schilderij of een foto in beeld, een partner of een kind op de achtergrond, kleuren in het interieur die je opvallen, een kat die over het toetsenbord loopt. Besteed daar aandacht aan; het zijn allemaal vormen van contact die je niet hebt op kantoor.
3. Start met een koffiemoment
Begin de dag met een gezamenlijk koffiemoment met je team. Op die manier start je de dag vanuit verbinding. Even een kwartiertje informeel bij elkaar zijn, ieder met zijn eigen koffie of thee. Voordat jullie aan het werk gaan even een geintje uitwisselen, luisteren hoe het met de kinderen is, of iets vertellen over je weekend. Informele ontmoetingen versterken de samenwerking en zijn van belang om op nieuwe ideeën te komen.
4. Zet stilte in
Neem drie minuten gezamenlijke stilte aan het begin van een online meeting met je team: om te landen, de overgang te maken, je adem terug te vinden en te focussen op het doel van jullie bijeenkomst. Dat komt de kwaliteit van de ontmoeting ten goede. (Dit werkt trouwens ook heel goed offline.)
5. Werk met check-ins
Start ieder overleg met een korte ( één woord) of langere check-in ( een paar zinnen) waarin iedereen kort vertelt hoe die er vandaag bij zit. Je kan de check-in eventueel steeds een ander thema meegeven, zie bijvoorbeeld het punt hieronder. Je zult merken dat je overleg daarna in een meer ontspannen sfeer verloopt.
6. Blijf in beweging
Trap niet in de valkuil van gebrek aan beweging tijdens een thuiswerkdag. Maak minstens één keer per dag een wandeling en ga af en toe even staan. Neem de tijd om van collega’s te horen hoe zij in beweging blijven tijdens een thuiswerkdag. Wissel tips met elkaar uit. Misschien is er iemand uit je team die een korte bewegingsoefening kan begeleiden? Of organiseer samen een stappen-challenge: wie zet deze week de meeste stappen?!
7. Werk met iedereen!
Realiseer je tijdens een thuiswerkdag dat jij niet de enige bent achter die computer. Je werkt met je team voor je organisatie, die iets bijdraagt aan de wereld. Sterker nog: in het hele land en op de hele wereld zijn op ieder moment mensen thuis aan het werken. Als je je daarvan bewust bent, dan ben je tòch samen aan het werk.
In mijn boek ‘Stevig staan in intense situaties’ staan oefeningen om in balans te blijven in intense tijden. Je kunt het bestellen via deze link.
Meer thuiswerktips? Workshop: lichaamsbewust online gaan
Wil je meer praktische lichaamsgerichte tips die direct een verschil maken? Voor je energie, je uitstraling en je concentratie achter het scherm? Geef je dan op voor de workshop Lichaamsbewust online gaan. Deze workshop is ook heel geschikt als eerste kennismaking met Embodied Learning.
Je kunt ook deelnemen met je team of een aantal collega’s – dan bepalen we samen een datum.